LO VII we Wrocławiu - współpraca na odległość

Pomimo trudnych warunków klasa patronacka z LO VII we Wrocławiu korzysta z zajęć online. Uczniowie wysłuchali wykładów o pandemii z perspektywy zdrowia publicznego, o antybiotykoterapii, a ostatnio o osteologii.

Wszyscy wykładowcy i studenci marzą o powrocie do normalności. Dzięki zaszczepieniu większości nauczycieli i studentów, mogliśmy wrócić do ćwiczeń klinicznych i części zjaęć praktycznych. Licealiści tego szczęścia nie mieli.
Uczelnia robi największe wrażenie, kiedy odwiedza się ją osobiście. Jednak uczniowie z klasy patronackiej nie są głodni wyłącznie wrażeń, ale przede wszystkim wiedzy. Dlatego część z zaplanowanych na początku roku tematów jest realizowana online. Te które miały sens wyłącznie stacjonarnie (np. zajęcia laboratoryjne) muszą poczekać.

W październiku w nawiązaniu do omawianej przez uczniów na biologii wirusologii, Katedra Zdrowia Publicznego przygotował zajęcia o trwającej pandemii w szerokim społecznym kontekście. Wykład dla klasy patronackiej i jeszcze kilku zaproszonych klas poprowadził dr Piotr Karniej. Zajęcia wzbudziły spore zaciekawienie, ponieważ pozwoliły m.in. obalić kilka mitów. Uczniowie dowiedzieli się m.in., że służba zdrowia nie istnieje (obecnie mówimy o ochronie zdrowia). Praca w służbach sanitarnych może być fascynująca - o odpowiedniku polskiego Sanepidu w USA powstało wiele hollywoodzkich filmów. Zobaczyli również zdjęcie z eksperymentu udowadniającego, że przyłbice nie są skuteczną ochroną przed rozprzestrzenianiem się drobnoustrojów. Co może najważniejsze dowiedzieli się jak można bronić się przed fake news.
 

W styczniu głos zabrali studenci. Członkowie Wrocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Studentów Farmacji poprowadzili warsztaty „Antybiotykoterapia pod lupą farmaceuty.” To zajęcia, które przygotowali w ramach większej akcji o tej samej nazwie, prowadzonej na poziomie ogólnopolskim przez PTSF. Jej celem jest zwrócenie uwagi na temat niezwykle groźnego zjawiska w obszarze zdrowia publicznego, jakim jest narastająca i szybko rozprzestrzeniająca się oporność na antybiotyki wśród drobnoustrojów wywołujących najważniejsze i najpowszechniejsze zakażenia u człowieka.

29 kwietniu licealiści mieli szansę po raz pierwszy zobaczyć jak wygląda nauka anatomii i co czeka ich na studiach. Dr Bożena Kurc-Darak z Zakładu Anatomii Prawidłowej poprowadziła online zajęcia z osteologii. W ciągu 3 godzin licealiści poznali w pigułce podstawowe zagadnienia z kursu, który na kierunku lekarskim trwa prawie cały semestr. Poznali układ kostny dzięki użyciu schematów, modeli, ale przede wszystkim prawdziwych, niemożliwych do perfekcyjnego podrobienia ludzkich kości.
 

Poza samym profesjonalnym nazewnictwem i podziałem kości nie brakowało nawiązania do przypadków klinicznych i licznych ciekawostek. Nie każdy wie np. że nerw kulszowy jest tak gruby i odporny na rozciąganie, że może utrzymać ciężar ok. 85 kilogramów. Uczniowie dostali też kilka praktycznych wskazówek, które przydadzą się im na studiach np. jaki atlas anatomiczny kupić lub jak zapamiętać wszystkie kości nadgarstka dzięki prostemu wierszykowi.
 

Przed uczniami jeszcze 2 tematy prowadzone przez naszych naukowców. Jest nadzieja na chociaż jedne zajęcia na terenie uczelni, ponieważ 29 maja uczniowie wszystkich szkół wracają do nauki stacjonarnej.